Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Case study: Management by kicking ass

Case study: Management by kicking ass

Det var nyårsafton och Växjöföretaget hade planerat en stor nyårsmiddag för sina anställda. De högsta cheferna var där och spriten flödar. Alla anställda var bjudna; från hovmästare, servis och bartenders till städare och hotellpersonal. DJ:arna var på plats och spelade sin musik och stämningen var svettig och hög. Det dansades och tjoades. Cheferna gillade dock inte musiken som spelades utan ville höra Eurodisco från 90-talet i stället. DJ:arna skrattade åt dem och förklarade att de inte hade någons sådan musik med sig. De båda grupperna skämtar lite om det. Men inget mer. Först. 

En stund senare började cheferna dock bli aggressiva och de tre DJ:arna beslutade sig för att röra sig därifrån in mot Växjö. Väl där satte det sig på pizzerian och tog varsin pizza.

På festen eldade cheferna upp sig själva och varandra genom att prata som sina oförskämda anställda som inte hoppade när de sa hoppa. Stämningen blev mer och mer aggressiv. Någon av dem kastade ur sig att det borde leta redan på DJ:arna och ”göra upp”. Förslaget möttes av ett kraftfullt bifall från de andra. I samlad tropp lämnade de sin nyårsfest och sin personal och sökte sig ner mot samhället. Utanför pizzerian stötte de två grupperna samman. Cheferna kastade sig över DJ:arna och slog dem till marken. 

DJ:arna var på jobbet dagen därpå, och cheferna gick omkring och mös: de har ju visat vem det är så bestämmer. Nu har de skaffat sig respekt.

Historien jag berättar ovan, är inte en historia - det är en händelse som verkligen inträffat. Och vi är alla överens om att det är över gränsen att slå sina anställda. Vi vet att man inte får respekt på det viset. 

Men hur är det med att skrika, vara otrevlig, vara "hård"? Här är gränserna och linjerna inte lika tydliga. Tydligen verkar många tro att det är ett beteende som leder till respekt. 

Personligen har jag två riktlinjer: Jag ska inte utföra handlingar som inte leder till ett önskat, strategiskt resultat och jag ska aldrig agera på ett vis som jag inte själv skulle uppskatta i motsvarande situation. 

Att skrika på någon, oberoende av kontext, skapar hat och rädsla. Du kanske lyckas åstadkomma något i ett kort perspektiv, men på sikt bryter du ned. Du minskar produktiviteten när människor är rädda att göra fel (eftersom de fruktar dina utbrott) och du skapar en situation där din personal helt enkelt mår sämre, därmed ökar sjukskrivningsdagarna och personalomsättningen. Att skrika kan alltså bli en dyr historia.  Du kan också fråga dig om du själv skulle utveckla respekt för någon som beter sig på det viset? Trots det är det ganska vanligt att chefer skriker, det tar ut stress och frustrationer på medarbetare, de kommer med gliringar och förolämpningar och uttrycker sig negativt om anställda bakom ryggen på dem. 75 % av all arbetsplatsmobbning initieras av en överordnad mot en underordnad.  

Jag förmodar att ovanstående är att föredra framför att bli nedslagen en kall nyårsafton. Men det sistnämnda kan de i alla fall få hjälp av polisen med.