Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Effekten av att du inte mobilanpassar din hemsida

Effekten av att du inte mobilanpassar din hemsida

Du och några vänner, eller en kärlek i ditt liv, möts upp på stan, lite halvspontant sådär. Ni vill spendera en fin kväll tillsammans, och fina kvällar inkluderar förstås alltid god mat. Ni fiskar upp telefonerna för att besöka en restaurangguide online, då ni vill se vad det finns för utbud. Någon föreslår indiskt, du själv tycker tapas låter som en bra idé. Så ni söker på varsitt håll i mobilerna för att se vad ni har att välja på. Du får förslag på en tapasrestaurang som inte ligger så farligt långt bort, och väljer att besöka deras hemsida för att se deras meny, telefonnummer och prisklass. Sidan du besöker är dock väldigt jobbig att navigera på: All text är pytteliten, bilderna är tunga och slöar ner din telefon, och när du trycker på ”Meny” så upptäcker du att den är i pdf. ”Nej, vad jobbigt, jag orkar inte” säger du, och trycker på ”bakåt” i webbläsaren för att leta vidare efter en restaurang som inte har en jobbig sida.

Tänk dig nu att du är en restaurangägare, eller ägare till ett café eller en nattklubb. Folk har lyckats komma in på din hemsida när de surfat runt på mobilen efter något bra ställe att äta eller dansa på, men ganska omgående valt att lämna eftersom informationen var alldeles för krävande att ta till sig p.g.a. dåligt gränssnitt. Tänk dig att 50 personer resonerar såhär en fredagskväll. Tänk dig att de personerna av denna anledning uteblir som betalande gäster. Tänk dig att varje potentiell gäst hade ätit och druckit för 400 kronor. Det är alltså på en kväll 20 000 kronor i uteblivna intäkter. Det är troligen mindre pengar än vad du hade lagt ned på att mobilanpassa din hemsida, så att fler nyfikna kan ta del av er information. Enligt en undersökning i en artikel i Metro den 27 augusti 2013 så surfar mer än varannan svensk med sin smartphone idag. 60% av de tillfrågade i undersökningen tyckte att de flesta mobilsajter var krångliga och inte gav en positiv upplevelse. 70% valde att aldrig återvända till en dålig mobilsajt.  Genom att investera i mobilanpassning av er hemsida, så att fler faktiskt kan se vad som står där, så kommer ni i förlängningen inte att förlora gäster enbart på den grunden att er mobilsida var jobbig. Låt inte er hemsida vara ännu en krånglig mobilsajt!