En glad kvinna med lång mörkt hår och rött förkläde står och talar i telefon. Samtidigt skriver hon ned vad som sägs. Bakom henne finns butikshyllor. Hon ser ut att ha en bra chef .

Bristfälligt ägandeskap hos butikspersonal kostar kunder

Spikklammer från SormatVet du vad en spikklammer är? En spikklammer är en sorts spik som används för att fästa kablar vid väggen eller vid lister. De används i de flesta hem och finns att köpa i alla byggvaru- och elektronikbutiker. Vill du ha vanliga vita i standarddimensionen (3-5) är det bara att plocka en förpackning.

Nu råkade det vara så att jag ville sätta upp två sänglampor, som hade svarta kablar, på en mörk vägg. Jag ville alltså inte ha vita, jag ville ha svarta.

Produkten finns inte!

Och det var här som problemet uppstod, för enligt alla de butiker som jag besökte så finns det helt enkelt inga svarta. Jag besökte Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Bauhaus, K-Rauta och Kjell & co. Varje gång fick jag samma svar: Det finns inga svarta spikklammrar.

Jag fick höra att de inte tillverkas, till att det inte finns några svarta kablar i standarddimensionen (3-5) eller att vi kunde köpa vita och spraya med svart färg. Vid ett synnerligen minnesvärt besök rekommenderades jag att ta ytterligare en titt på min ”svarta” sladd eftersom den inte rimligtvis kunde vara svart… (Om du efter detta börjar tvivla på förekomsten av svarta kablar rekommenderar jag dig att titta på valfri elektronisk produkt.)

Oberoende av om man är butiksanställd eller chef, så fanns det naturligtvis ett helt annat alternativ än att avfärda mig och göra sig lustig på min bekostnad. Man skulle kunna försöka lösa mitt problem. För hur svårt kan det egentligen vara?

Google kommer till min hjälp

Jag saknar helt branschkännedom, men jag är inte handfallen, så det tog mig ungefär en minut att hitta den finska leverantören Sormat. Sormat tillverkar spikklammrar i massor med olika dimensioner och färger. Och tänka sig, i deras överväldigande sortiment fanns bland annat svarta och dessutom i den storlek som jag sökte.

Med produktnumret tillgängligt kontaktade jag Elbutiken.se och bar som hjälp att köpa in den. Mindre än 24 timmar senare fanns produkten att köpa i deras e-butik.

Elbutiken.se såg de mitt meddelande en möjlighet att göra ytterligare en affär och kanske vinna ytterligare en återkommande kund. De valde att vara lyhörda inför mina önskemål och de hanterade min förfrågan utan dröjsmål.

Bristande ägandeskap

Att ingen av de anställda på de andra butikerna valde att göra en enkel sökning hos en av sina leverantörer är anmärkningsvärt och visar på bristande engagemang och en oförmåga att ta ägandeskap över situationen. Och att ta detta ägandeskap är bland det viktigaste en anställd kan göra – oberoende av om hen är butiksbiträde eller VD.

Att i alla fall försöka lösa kundens problem är också det som skapar lojalitet med varumärket.

Naturligtvis vet vi inget om vilka mandat de olika anställda har eller vilken typ av ledarskapsstil som tillämpas. Men chefen har ansvar att de anställda uppmuntras till och har befogenheter att vara lyhörda inför kundernas behov.

Att så många butiker inte förstår detta är beklämmande.

Leave a Comment