Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Recension: Skrivhandbok med twist

Skriva för att lära
Olga Dysthe, Frøydis Hertzberg och Torlaug Løkensgard Hoel

Behöver vi verkligen en till skrivhandledning för studenter vid högre utbildning? Räcker det inte med de vi redan har? Nja, vid första påseendet verkar inte Skriva för att lära skilja sig från andra böcker i den genren. Och för att lära sig skriva genreanpassat, kan man lika gärna använda vilket standardverk som helst, så som Skrivboken av Siv Strömquist.

Men jag påstår ändå att Skriva för att lära fyller en funktion. Författarna är nämligen inte språkvetare utan pedagoger. Och det märks. Deras utgångspunkt är lärande och kunskapsförmedling med språk som redskap, inte språket som sådant. Något som är både nyskapande och intressant. 

Boken tillför nya perspektiv på gamla områden och tar upp allt från hur man väljer källor till bästa sättet att föra anteckningar. Tyngdpunkten ligger på facklitterärt skrivande och uppsatsskrivandet får ordenigt med utrymme. Ett helt kapitel handlar om hur man ger respons på sina studiekamraters texter. Och efter att ha läst avsnittet om samarbetsskrivande kan till och med en ensamvarg som undertecknad tänka sig att ge det ett försök. 

För studenter är verket ett utmärkt komplement till mer traditionella skrivhandböcker. Även andra kan dra nytta av den, men den författare som aspirerar på att skapa något mer än en studenthandbok bör välja ett annat förlag än Studentlitteratur. Så någon vidare spridning utanför studentvärlden får den förmodligen inte. 

På Adlibris: Skriva för att lära | På Bokus: Skriva för att lära