Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Så lyckas du på Twitter - del 2

Så lyckas du på Twitter - del 2

Vi fortsätter med vår guide till Twitter (del 1 hittar du här). I denna del får du lära dig hur du bör använda Twitter och bete dig där.

  • Twitter är ingen megafon. Prata inte enbart åt ena hållet. Kommunicera! Ge feedback!
     
  • Följ bara twittrare som faktiskt intresserar dig. Om du hittar en intressant person: gå in på hens following-sida för att kanske hitta ännu fler som kan intressera dig.
     
  • Köp inte följare. Jo, det går att köpa följare. Du har alltid har precis så många följare som du förtjänar.
     
  • Prata inte bara om dig själv hela tiden.
     
  • Var inte ett ägg. Ha en porträttbild på dig. Det behöver inte ens bara en bra bild, huvudsaken är att det är en bild på just dig. Twittrare är i allmänhet mycket skeptiska till ägg.
     
  • Var generös. Var alltid generös. Sitter du på en yrkesprofession? Dela gärna med dig av tips och råd som folk i allmänhet kan ha nytta av. Retweeta andra generöst. Dela med dig av sånt som du tycker är intressant. Var helt enkelt inte en snål typ som bara tänker på sitt Klout-värde (jo, det finns sådana, bisarrt va?). Strunta för övrigt i Klout, Klout säger ingenting om dig egentligen.
     
  • Retweeta alltid om någon söker t.ex. jobb eller bostad. Punkt.
     
  • Svara när någon svarar på dina tweets. Svara på andras tweets (förutsatt att du har något att säga, såklart).
     
  • Var inte stel. Våga visa känslor. Våga vara rolig. Du är en människa, inte maskin.
     
  • Var aktiv. Ett inlägg om dagen räcker faktiskt inte.
     
  • Ha en tydlig och intressant twitterpresentation. Låt den spegla dig. Den får gärna vara annorlunda i sin disposition.
     
  • Delta gärna i hashtaggar, undvik dock #svpol p.g.a. alla troll som härjar där.
     
  • Skapa inte en massa nya onödiga hashtaggar, typ #kaffe och #ledighet. Ingen bryr sig. Tagga inte heller ditt inlägg med typ 10 olika hashtaggar (såvitt du inte är gravt ironisk), sånt är svårt att ta på allvar på det dåliga sättet.
     
  • Våga ha åsikter. Twitter älskar åsikter.
     
  • Var inte rädd för att blocka trolliga personer (nästan alltid har de en profilbild som inte är ett porträtt på dem själva). Det är inte icke-demokratiskt att blocka dem, det är däremot bra för din hälsa. Du har faktiskt ingen skyldighet att Ta debatten™. För övrigt så borde du undvika debatter på Twitter i största allmänhet, i 9 fall av 10 så blir de kassa p.g.a. 140 tecken-gränsen.
     
  • Var aldrig elak. Häng aldrig ut personer (att länka till en dum tweet någon skrivit offentligt är inte att hänga ut). Det är såklart okej att kritisera andra, men håll elakheterna utanför. Om du upplever att någon försöker trycka ner dig eller bara är allmänt risig mot dig, svara något i stil med ”hur menar du nu?”. Personer som enbart vill vara elaka och trolla kommer inte kunna svara något vettigt (funkar såklart även IRL).
     
  • Skriv inte kryptiska tweets. Ingen kommer ändå fråga vad du menar. Du kommer däremot framstå som skittråkig och passiv-aggressiv.
     
  • Skriv inte meningslösa uppdateringar (”Har tränat nu på morgonen, dags för en kopp chai-latte :-)”) såvida du inte skriver dem på ett roligt sätt.

Pro-tips för organisationskonton:

  • Se till att ha ett konto på Twitter för det första, även om ni bara är typ två personer som jobbar.
     
  • Se till att någon alltid sitter på kontot under åtminstone kontorstid. Svara på frågor. Det är faktiskt inte kul med organisationer som ignorerar frågor på Twitter. @svtplay är ett konto som är duktigt på att kommunicera, lär dig av dem.
     
  • Twittra alltid ut nyheter. Se till att bifoga en länk till er hemsida så att intresserade kan läsa mer.
     
  • Mycket bilder är kul.
     
  • Tacka för beröm och bemöt kritik på ett sakligt sätt.
     
  • Spamma inte.