Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Ta en sup och var som folk!

Ta en sup och var som folk!

En gång var jag på en julmiddag där cheferna enbart bjöd på sprit i obegränsade mängder. Ville man har öl eller alkoholfritt fick man köpa det själv. Detta satte tonen och eftersom unga anställda ofta gör som cheferna gör så gick det som det gick. Inte bra. 

Ett annat exempel: en ung man som var ute på en klubb med sina chefer. Han ville gå hem och sova eftersom cheferna vara både fulla och odrägliga, men de hindrade honom och han vågade inte säga ifrån. För att komma därifrån lurade han dem att han skulle följa med en kvinna hem, det enda godtagbara skälet för att avvika. 

Ett tredje exempel kommer från min man och en kick-off han hade under en tidigare anställning. Under kvällen hade lagerchefen tafsat på en sekreterare som började gråta. Min man som sade ifrån blev hotad till livet och slutligen försökte hans chef tvinga honom att följa med på porrklubb. Efter den kvällen sade min man omgående upp sig.

Och så här ser det ut. På nästan alla företagsfester serveras det alkohol, ibland flödar den. Ibland ligger cheferna under bordet i sina egna spyor, några kollegor (gifta, inte med varandra) hånglar, en tjej står och gråter på toaletten, några killar som går ut och slåss. 

Nu är det förhoppningsvis inte ofta som det är så här extremt på en och samma fest, men undersökningar visar att 50 % av alla anställda inte vill att det ska serveras alkohol vid företagsrelaterade aktiviteter. 50 % är alltså hälften av alla anställda, även på din arbetsplats. Trots detta tenderar vi att anpassa alla event efter den hälften som vill dricka alkohol. Trots att vi vet att alkoholen likväl som att bidra till en trevlig stämning kan förstöra den samma och få saker och ting att gå helt över styr. 

Precis som när vi gick i skolan är det alltså en stor del som alltså inte vill dricka alkohol men en grupp av ”coola” eller ”roliga” människor på varje företag driver på och tycker att det är självklart. En del har förmodligen också fastnat i gamla spår och vet inte hur man arrangerar alkoholfria aktiviteter. 

Som chef är det du som sätter tonen eftersom det är du som avgör hur du vill arrangera evenemanget och vilken typ av arrangemang som du vill att företaget ska sponsra. Och du har några principer som du ovillkorligen bör följa om du vill skapa en bra arbetsplats. 

Den första principen är att ingen någonsin ska behöva befinna sig i en situation där de upplever att de måste dricka alkohol. Det ska alltså finnas tydliga alkoholfria alternativ och det är dessutom fulkomligt oacceptabelt att det förekommer någon form av alkoholrelaterad tävling eller hets. Sådana situationer måste du ovillkorligen gå in och avstyra. Du bör dessutom hålla dig nykter då och då, för att påvisa att det finns en acceptans på ledningsnivå för att inte dricka. 

Den andra principen är att du aldrig någonsin får bli berusad tillsammans med dina anställda. De ska inte behöva oroa sig för att du beter dig olämpligt, se dig göra eller säga saker som får dem att förlora förtroendet för dig. 

Den tredje principen är att om du väljer att servera alkohol så ska det enbart vara öl, cider och vin. Aldrig starksprit. Detta eftersom det är lättare att kontrollera situationen (och det är du som måste gå in och avstyra i fall saker och ting går för långt). 

Den fjärde principen är att om du köper alkohol till firmafesten och det är viktigt för dig att den inte tar slut så ska du gömma en del av den. På det viset kan du ha viss kontroll över stämningen och alkoholintaget utan att riskera att stå där utan ”tillräcklig” mängd. 

Den femte principen är att ibland ha helt alkoholfria aktiviteter. Du måste ta hänsyn till alla personer som arbetar för dig och med tanke på att vi talar om halva din arbetsstryka är det inget snack, det är bara att göra. Det kräver bara lite mer planering och lite fler aktiviteter och tankeverksamhet, för många är inte vana att umgås utan alkohol. Tänk också på att vissa inte vill umgås med sina kollegor överhuvudtaget så du måste vara lyhörd och anpassa aktiviteten efter gruppen. Vill de gå en danskurs tillsammans, vill de gå hinderbanan i skogen eller vill de äta middag på en trevlig krog? Du måste känna av stämningen och anpassa aktiviteterna efter det. 

Förr i tiden kunde man få en del av lönen betalt i brännvin. Nu måste vi faktiskt visa att vi tar avstånd från den delen av vår historia. Drick gärna om det roar dig, men med måtta eller inte alls på arbetsplatsen. Framför allt om du är chef.