Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Trollen anfaller! När din kampanj blir kapad av uttråkade ungdomar

Trollen anfaller! När din kampanj blir kapad av uttråkade ungdomar

“A note to all you poor souls designing crowd-sourced marketing campaigns for large corporations: 4chan exists -- so please be careful.” – Huffington Post, 2012-08-13

Ditt företag funderar på att lansera en kampanj för att uppmärksamma en produkt eller bara stärka ert varumärke. Kampanjen kanske går ut på att hitta nästa supermodell, rösta om var en populär musiker ska spela eller vad er kommande produkt ska heta. Upplägget är mycket bekvämt: Ni ordnar en hemsida där folk får lägga upp egna förslag och så får andra rösta på förslagen. Ett tag in i kampanjen, kanske bara några dagar, så märker ni att den inte riktigt går som förväntat. Hånfulla, tramsiga eller rentav stötande förslag har röstats upp på topplistan, och kanske t.o.m. ligger etta. Detta är ingen slump: Er kampanj har troligen kapats av internettroll.

Nästan alltid ligger samma forum bakom alla kapningar, nämligen 4chan, ett gammalt och ökänt forum där samtliga användare postar anonymt. 4chan är källan till oändlig ny humor (och tyvärr grov mobbning), och användarna där roar sig gärna med att kapa kampanjer. Bland annat så har de röstat fram Hitler som världens smartaste person (The Top Ten), Kim Jong-un som Årets person (Time), att Taylor Swift ska uppträda på en skola för döva barn (Chugg och Papa John’s), att en ny läsk ska heta ”Hitler did nothing wrong” (Mountain Dew) och att en överviktig datatekniker ska vinna en modelltävling (Next).

Även här i Sverige har kampanjer kapats: Planka.nu toppade SL:s tävling där deras  bidrag illustrerar en plankare, och Bemanningsföretagens kampanj ”Vi kallar oss...” hade ”mods” (referens till kultfilmen ”Dom kallar oss mods”) som toppförslag ett tag. I skrivande stund har ännu en kampanj för Taylor Swift kapats, nämligen radiostationen Kiss 108:s tävling "Are You Taylor Swift's Biggest Fan?" där vinnaren får träffa Taylor och ta en bild med henne. Tävlingen avslutas den 21 juli, och än så länge leder en 39-årig man som sägs vilja träffa henne för att få lukta på hennes hår.

Detta är som sagt ingen slump: På internet går allt fort. Väldigt fort. Det räcker med att en enda inflytelserik sida, t.ex. ett forum eller en populär bloggare, länkar till kampanjen och uppmuntrar läsare till att trolla, så är karusellen igång. Detta är ingenting ni kan påverka. Ni måste iskallt räkna med att er kampanj kommer kapas, i synnerhet om den är på engelska (eftersom den då når fler) och om ni har högt anseende.  

Vad ni däremot kan påverka är hur ni hanterar en situation likt denna. Det sämsta ni kan göra är att radera populära förslag (såvida de inte är direkt kränkande eller hotfulla förstås), även om de är rent av flamsiga och ni aldrig kommer genomföra idén (en läsk som heter ”Hitler did nothing wrong” kommer aldrig funka, uppenbart nog). Trollen kapar kampanjer av ett enkelt skäl: De vill ha något att skratta åt och se reaktioner. När nyheten om att er kampanj har kapats av troll når media så har ni chansen att göra något bra med den gratis publicitet ni får. Beroende på kampanjens upplägg så finns det olika sätt att handskas med situationen. Ha gärna humor. Ta avstånd från uppenbart stötande förslag. Möt eventuell kritik på ett sakligt sätt. Håna inte de som röstade. Och framförallt: Fullfölj kampanjen (många har hittillls avbrutits i förväg) och kom gärna med en uppföljning, kanske i form av ett roligt pressmeddelande där ni fejkar en produktbild på toppförslaget. Eller varför inte en limited edition av produkten (beror såklart helt och hållet på produkten och förslaget)? Ni måste inte låta toppförslaget vinna, men ignorera å andra sidan inte det faktum att den blev toppröstad. På det sättet så får ni en god renommé även hos trollen, som kommer minnas er som företaget som tyckte kapningen ändå var lite rolig, även om toppförslaget inte vann.