Din varukorg är tom.

Strategisk kommunikation

Vikten av att få människor att känna sig välkomna

Sanna Felldin skriver för Grensmans Megafon

År 1988, när jag var 7 år, hade mor och far besök av goda vänner hemma i huset på Biskop Ottos väg. Efter middagen önskade de mer vin och jag gick glatt ut i köket och hämtade både en vinflaska och rätt antal glas. Jag ställde upp glasen på vardagsrumsbordet och sa: ”Drick så mycket ni vill, resten kan jag dricka upp.

Ända sedan jag var liten har jag ansett att det är viktigt med ett gott värdskap. Att få  människor att känna sig välkomna. Och som vuxen har jag dragit slutsaten att du behöver behärska det goda värdskapet för att vara en god ledare.

Vi börjar med det goda värdskapet. Det finns faktiskt en bok som heter just så, Det Goda Värdskapet: konsten att få människor att känna sig välkomna, den är skriven av Jan Gunnarsson. Jag  träffade honom personligen på en tidigare arbetsplats där han föreläste för oss om sina tankar kring detta. Han talade bland annat mycket om att vara turkos. Att vara turkos innebär, som jag har uppfattat det, att vi väljer att bemöta andra positivt och se möjligheter i andra människor och situationer. Att få någon annan turkos, för det har vi tydligen möjligheten till att göra, är att med sitt egna positiva sätt att vara påverka någon annan person till att bli det och se möjligheter i deras egen vardag. För vi har faktiskt chansen att påverka varandra, både negativt som positivt.

I filmsnutten nedan talar Jan om att leva efter det goda värdskapet är att välja ett förhållningssätt där du själv väljer att leva på ett mer inkluderande, öppet och på ett mer nyfiket sätt när du möter andra människor och i de situationer som uppstår. Det är ur det här förhållningssättet som allt som service, bemötande och kvalité uppstår.

Tänk att du kommer ny till ett företag. Vad är det som gör att du känner dig välkommen? Ja, det är hur det ser ut i entrén, trapphuset, lokalen, att det är rent och fräscht, bra tillgänglighet och ett fint bemötande från dina nya kollegor. Allt det där präglas av den kultur och de värderingar som finns i verksamheten och hos människorna som arbetar där. Det krävs mod att leva på det här sättet, att våga öppna upp och bemöta andra människor som viktiga gäster.  Att vara inkluderande, nyfiken och att se möjligheter i situationer som uppstår.

Exakt samma mod krävs av ledare, chef och person som har ett stort inflytande på sin arbetsplats. Eller egentligen, av alla människor. En ledare behöver absolut vara välkomnande, inkluderande, öppen och ha ett nyfiket sätt. Att en ledare har ett turkost tankesätt där hon väljer att möta människor positivt även fast de kanske trängde sig i kön eller höll på att köra över dig med bilen är viktigt. Hon vet ju inte vart de kommer ifrån. Hur deras dag sett ut, Den enda hon (eller du) kan ändra på är sig själv och nu också via Jans teori så kan vi ändra andras vardag genom att göra dem lite turkosa. Upplysa dem om att det finns en mer positiv väg att gå om så behövs.

Hur vi än ser på det så är vi alla ledare på ett eller annat sätt. Om inte annat, ledare och chefer över våra egna liv. Så redan när vi vaknar, vore det inte toppen om vi alla gjorde valet att: "idag ska jag möta världen som den vore mina bästa gäster"? 

Photo: The Royal Library, Denmark (Julemiddag), via Wikimedia Commons