Om du har valt att investerat tid och pengar i en utbildning är det klokt att se till att du får ut så mycket som möjligt av den investeringen, det vill säga att du skaffar dig så mycket kunskap och kompetens som du kan.
En utbildnings praktiska uppgifter är så viktiga, att om du måste välja (men det måsta du nästan aldrig) så är ofta det bättre att du lägger energi på att lära dig att utföra uppgifterna riktigt bra, snarare än att lära dig det teoretiska innehållet perfekt. För väl på arbetsplatsen behöver du kunna utgöra uppgifter, snarare än att kunna prata om dem teoretiskt. Och ju mer du övar på det praktiska hantverket, desto skickligare blir du.
Men det är inte alltid så lätt att komma på hur man ska göra det. Och om vi ska vara helt ärliga så är det inte alltid enkelt att finna motivationen att göra det.
Här kommer därför lite praktiska tips för hur du kan tänka för att få ut mer av de praktiska uppgifterna.
Modifiera uppgifter att passa dig och dina behov
När du fått en praktisk uppgift går det ofta enkelt att modifiera dem, vilket är något av en förutsättning, oavsett om ditt mål är att få så bred och djup kompetens som möjligt, eller om du vill att uppgifterna ska vara optimalt anpassade efter den organisation som du vill söka dig till.
Är ditt mål att få så bred och djup kunskap och kompetens som möjligt kan du gör uppgiften flera gånger, eftersom det bygger upp din hantverksskicklighet.
Vi ska utgå från en enkel skrivuppgift från min utbildning Certifierad digital kommunikatör (se bilden). I korthet går den ut på att utifrån ett äkta pressmeddelande från Laxå kommun skapa inlägg i social media.
För att modifiera uppgiften kan du …
- … byta uppgiftens pressmeddelande till andra pressmeddelanden eller till helt andra sorters texter.
- … byta organisation från Laxå kommun, till en annan del av offentlig sektor eller till en organisation i det privata näringslivet.
- … byta till andra, eller lägga till, kanaler som du skapar inlägg för.
Om ditt mål är att anpassa dig maximalt efter en sektor, en bransch, eller en specifik organisation, så har du dessa i åtanke när du bestämmer vad du ska komplettera med (eller byta till).
Generellt rekommenderar jag att du gör uppgiften i sitt grundutförande och först därefter modifierar den. Dels för att det inte är så tokigt att ha lite bredd i kompetensen, drömmar och planer kan ändras. Dels för att vissa lärare kan bli lite tjuriga om man inte lämnar in uppgifter i sitt grundutförande, och eftersom de sätter betygen så …
Men med det sagt så är det du som känner dig själv och dina behov. Du som får ta konsekvenserna – bra som dåliga – av dina beslut. Så min högsta och viktigaste rekommendation är att du utgår från dig själv och vad du behöver göra för att få så bra förutsättningar som möjligt. Lägg din energi där du bedömer att du behöver den bäst.
Ta stöd i en organisation för att fördjupa din kunskap
De flesta uppgifter ger dig mer om du applicerar dem på en riktig organisation när du löser dem. Dels för att det blir lättare för dig att omvandla den teoretiska kunskapen till praktisk dito. Dels för att verkligheten aldrig riktigt är som i läroböckerna, så genom att arbeta med faktiska situationer får du inte bara djupare förståelse, du blir också bättre på att lösa uppgifterna när du befinner dig i verkligheten. För vissa finns det också ett värde i att öva på en sortens dialog som man har med kunder och organisationer.
Dessutom hjälper det också till med motivationen, för det är vanligen en helt annan sak att göra uppgifter för sin egen skull, snarare än för någon annans.
Generellt gäller att ju större och mer komplex uppgiften är, desto större nytta har du av att arbeta med en organisation, och desto lättare är det för dem att säga ja.
Beroende på hur du väljer att utföra uppgiften, hur mycket engagemang du vill lägga ned på den, och vilken sorts organisation du vill arbeta med, så kommer tiden det tar och hur du bäst arbetar tillsammans med organisationen variera. Så börja med att noga tänka igenom din situation, så att du har utrymme att hålla vad du lovar, inklusive saker som hur många timmar du kan lägga, vid vilka tidpunkter som du kan utföra arbetet och när du ska vara klar och annat som kan vara viktigt för dig.
När du vet det, är det dags att välja organisation och det finns flera olika vägar som du kan gå för att hitta en organisation. Några exempel är:
- Hjälp någon du känner. Du har säkert personer i nätverket som driver mindre företag och liknande. Dessa har ofta inte så mycket resurser att lägga på sådana tjänster som du kan erbjuda. Så genom att erbjuda dem din hjälp, skapar du värde för dem och för dig – en klassisk win-win!
- Låt dem hitta dig. Du kan annonsera efter organisationer som är intresserade, till exempel i social media. På det viset får de själva avgöra om det är intressant för dem, och du slipper jaga. Beskriv vad du erbjuder och vilket värde det har, vilken sorts organisation du söker, och vad du behöver av dem för att kunna genomföra uppgiften.
Det kan till exempel se ut så här:
Kostnadsfri analys av din e-butik!
Blivande IT-projektledare från Jensen Yrkeshögskola genomför v.13 till v.17 ett projektarbete. Syftet är att analysera en e-butik och finna förbättringsförslag utifrån ett affärsperspektiv. Alltså hur kan just er e-butik generera mer intäkter?
Företag och organisationer som deltagit tidigare är Dagens Industri, Icakuriren, SirJames, Fia & Floyd, Talangbanken, Bröstcancerförbundet och många fler.
Jag har plats för tio företag och intresset brukar vara stort, så kontakta mig så snart som möjligt via hanna-karin@grensmans.se om du och ditt företag är intresserad av att delta.
(Se hela meddelandet i bilden.)
- Gå direkt i mål. Om du har ett drömföretag, en drömbransch eller liknande så har du inget att förlora på att vända dig dit direkt. Tänk på att chansen att de vill ta emot dig helt enkelt är större om du frågar, än om du inte frågar. Och det värsta som kan hända är att de tackar nej.
För att de ska vilja ta emot dig brukar två saker krävas:
Det ena är att de bedömer att värdet av det du kan erbjuda är större än den investering (kostnad) som de behöver göra. Därför behöver du ta fram en strategi för att övertyga dem om det.
Det andra är att du förvissar dem om att du vill vara hos just dem. För varför ska de lägga tid och energi på någon som egentligen inte vill vara där?
(Underskatta aldrig värdet för arbetsgivaren i arbetstagare som verkligen vill vara på just deras arbetsplats. Det är nämligen något de inte kan lära en arbetstagare, till skillnad från nästan allt annat.)
Dra nytta av dina praktiska uppgifter i arbetssökandet
- När du utför uppgifter professionellt för en organisation, kan du alltid skriva det i ditt cv utan att skämmas. Du har ju utfört de uppgifter som du påstår och du har den faktiska kompetensen. (Vilket är mer än vad man kan säga om många av de som anger att de kan franska eller tyska …) Så skulle någon ha synpunkter så går det att säga just det. Att du inte fått betalt, har inget med saken att göra.
Typexemplet är om du har gjort en lång rad uppgifter, eller om du utfört en större uppgift, som en examinerings- eller certifieringsuppgift, kanske tagit fram en rapport eller liknande.
Det kan till exempel se ut så här:
Digital kommunikatör, Grensman & Grensmans AB, Q12023
Jag tog fram en fullständig marknadsplan med fokus på content marketing och digitala strategier i syfte att öka företagets försäljning. Uppdraget resulterade i en försäljningsökning om 35 %.
- När du arbetar med en organisation så kan de ha en förhoppning om att du ska visa dig så kompetent och värdefull att de kan erbjuda dig anställning. Förvänta dig det inte, men ha med det i bakhuvudet när du väljer hur du agerar.
Ofta kan de också tänka sig att vara referens, vilket kan vara extra viktigt om du inte har så mycket arbetslivserfarenhet inom ditt utbildningsområde.
- När du anger din utbildning i ditt cv så är det sällan som mottagaren av ditt cv faktiskt vet vad den utbildning som du har gått innebär. I den bästa av världar så tar de reda på det, men i verkligheten sker det sällan.
Så se till att skriva några förklarande ord så att mottagaren får en tydlig bild av vad du kan. Se till att få med de viktigaste nyckelorden om innehållet och tryck gärna på praktiska övningar och ifall du har levererat till verkliga kunder (organisationer).
Certifierad Digital kommunikatör, Grensman & Grensmans AB, Q12023-Q22023
Utbildningen innefattade alla relevanta områden för en digital kommunikatör, så som köpbeteenden, affärsnytta och marknadsstrategi, digitala marknadsstrategier och användandet av digitala kanaler för budskapsspridning, innehållsskapande samt uppföljning och optimering. Stor fokus lades på det praktiska hantverket, inklusive certifieringsuppgiften, där jag tog fram en fullständig och direkt implementerbar strategi för Icakurirens satsning på innehållsmarknadsföring.
- Väl genomföra praktiska uppgifter kan bli till arbetsprover som du kan visa upp för en potentiell arbetsgivare, vilket kan vara extra viktigt om du inte har så mycket erfarenhet att visa upp.
Nu har jag skrivit en lång text om hur man kan arbeta med att maximera effekten av utbildning, så jag tänker avsluta med att påpeka att det ibland är en riktigt dålig idé. Du har tusen andra saker i ditt liv också, saker som kan vara långt viktigare än din utbildning. Så var snäll mot dig själv, tillåt dig att prioritera utifrån dig och dina behov just nu. Ibland är faktiskt good enough det bästa alternativet.
(Och du: Bra lärare tror inte att det vi ser under en kurs eller i klassrummet motsvarar din faktiska kompetens eller begåvning. Vi vet att massor med saker påverkar din prestation.)
Jag hoppas att texten ska vara till nytta för dig, och jag önskar dig all lycka med dina studier!