Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny bok för dig som vill skapa affärsnytta med hjälp av innehållsmarknadsföring

Kunderna har nya köpbeteenden och med den digitala världen kommer nya möjligheter och förväntningar. Det betyder i praktiken att alla som arbetar med försäljning och marknadsföring behöver förhålla sig till detta och lära sig en smula om det. 

Content Marketing är min nionde bok och den är skriven till dig som behöver praktisk och strategisk kunskap inom modern marknadsföring med fokus på innehållsmarknadsföring och inbound marketing.

Det är lika bra att jag säger det direkt: Content Marketing är en lärobok. Men när jag skrev den så använde jag min erfarenhet som lärare inom yrkeshögskolan för att säkerställa att det inte blev så där abstrakt och teoretisk som det gärna blir. I stället fokuserade jag på att vem som helst som får boken i sin hand ska kunna omvandla teoretiska kunskaper till praktiska kompetenser.

Jag vill att du som får boken i din hand ska kunna applicera kunskapen i praktiken, oavsett om du är en småföretagare, om du är arbetar på en marknadsavdelning eller om du är student.  Det räcker ju inte att vi förstår vad vi ska göra, vi måste ju kunna göra det också!

Därför är boken i första och främst praktiskt och konkret. Den utgår ifrån hur du kan bygga upp en process för att arbeta med strategisk innehållsmarknadsföring, med fokus på att skapa affärsnytta. Och den fortsätter med att presentera en karta över de tekniker och kompetensområden som du behöver behärska, hur du väjer mellan olika aktiviteter och hur du utför dem i praktiken.

Vem passar boken för?

Content marketing kan användas som kurslitteratur inom yrkeshögskola, högskola eller universitet, på utbildningar inom marknadsföring, kommunikation och e-handel.

Den passar också utmärkt för den som på egen hand vill utöka sina kunskaper inom innehållsmarknadsföring, just eftersom den är så praktiskt orienterad.

Extra bra passar den kanske för småföretagare eftersom vi kan ha det svårt att finna både tid och pengar att genomföra en utbildning.  Och då kan böcker framtagna för just kompetensutveckling vara en kostnadseffektiv strategi.

Content Marketing passar däremot inte för dig som vill ha långa teoretiska beskrivningar och abstrakta begrepp. Den är inte lämpad för den som verkligen vill kämpa för att tillägna sig kunskap. Och den passar synnerligen dåligt för den som ogillar praktiska exempel.

Vad innehåller boken?

Boken består av fem delar: inbound marketing och innehållsmarknadsföring, målgruppsanpassad kommunikation, skapa innehåll, sprida innehåll med digital teknik samt den sista, sammanfattande delen: tretton steg till praktisk innehållsmarknadsföring.

Du kan läsa ett Smakprov här.

Till boken har jag skapat kompletterande material med instuderingsuppgifter, praktiska övningar och annat smått och gott som kan vara till nytta oberoende av om du vill använda boken i din undervisning, om du är student eller om du är yrkesverksam och vill utveckla kompetens på området.

(Och om du tycker att något saknas, att du faktiskt inte kan omsätta något i praktiken, hör av dig så ska vi nog kunna lösa det också!)

Var köper man boken?

Du kan köpa boken direkt från mig, eller så kan du köpa den överallt där böcker säljs, som Bokus eller Adlibris.

För lärare: Om du är lärare och funderar över om boken skulle kunna passa som kurslitteratur, så kan du beställa gratis utvärderingsexemplar via Sanoma Utbildning