KURS: Svåra samtal och arga människor – praktisk konflikthantering och påverkan
Vill du bli bättre på besvärlig kommunikation? Kunna övertyga, övertala och påverka människor? Tycker du att det skulle vara skönt att kunna hantera konflikter bättre, kanske till och med undvika att de händer från första början? Vill du ha strategier för att hantera de svåra situationer som kan uppkomma i ditt yrkesliv, som arga kunder eller medborgare?
Då är kursen Svåra samtal och arga människor– praktisk konflikthantering och påverkan för dig!
Under kursen får du lära dig grundläggande principer för effektiv kommunikation och konflikthantering, inklusive verktyg för att undvika och hantera vanligt förekommande problem.
Längd:
1 dag
Pris: Från 3 995 kr inkl. moms (3 196 kr exkl. moms). I detta pris ingår allt material.
Målgrupp:
Alla som kommer i kontakt med och behöver samarbeta med andra människor i sitt yrkesliv.
Vi kommer till er (organisationsanpassad utbildning)
Vi kommer ofta och gärna ut till organisationer och håller gruppföreläsningar. Vi anpassar naturligtvis upplägget för att motsvara just era behov.
Klicka på knappen nedan för en kostnadsfri offert.
Kursen Svåra samtal och arga människor– praktisk konflikthantering och påverkan ger dig en gedigen bas för att kunna arbeta med konflikthantering och påverkan inom ramen för din yrkesroll, likväl som i privatlivet.
Kursen tar sin utgångspunkt i mellanmänsklig kommunikation och interaktion och de grupprocesser som man är en del av på arbetsplatsen. Och, naturligtvis, vanliga misstag som vi människor gör och hur man kan undvika dem.
Du kommer att få goda kunskaper och praktiska verktyg för att övertyga, övertala och påverka andra. Bland annat genom impression management, det vill säga tekniker för att uppfattas så som man önskar bli uppfattad. Vilket kommer att öka sannolikheten att du når dina kommunikativa mål i allmänhet.
Den förbereder dig för att känna igen och motverka vanliga konfliktsituationer, redan innan de skett. Och du kommer att få lära dig tekniker för effektiv kommunikation, förväntanshantering och andra strategier för minskad konfliktrisk. Detta inkluderar modeller och tekniker för att genomföra svåra samtal i allmänhet och tekniker inom skriftlig och muntlig kommunikation för att minska risken för en konflikt, samt lugna en befintlig.
Slutligen kommer du även får lära dig strategier och tekniker för att hantera missnöje, aggressivitet och hot. Inklusive hantering av härskartekniker och hur du kan bistå andra i en konfliktsituation.
I kursen prioriteras hur, framför varför. Det betyder att vi går igenom de teoretiska grunderna, men tyngdpunkten ligger på praktisk tillämpning. Därför kommer du efter avslutad kurs att ha en omfattande verktygslåda, fylld med praktiska kompetenser och verktyg att ta till för att lösa dina uppgifter på bästa vis. För vi vet att i din yrkesroll behöver du kunna göra saker, inte bara prata om dem.
Kort sagt; kursen Svåra samtal och arga människor– praktisk konflikthantering och påverkan ger dig en utmärkt grund för att hantera samtal i allmänhet och arga människor i synnerhet.
Svåra samtal och arga människor– praktisk konflikthantering och påverkan vänder sig till dig som utöka dina kunskaper inom effektiv kommunikation, konflikthantering och påverkan. Fokus ligger på att du ska kunna hantera sådana situationer i praktiken. Du kommer därför att få med dig en lång rad verktyg, både sådan du kan använda för att utveckla din egen kommunikativa kompetens i allmänhet och sådana att använda som stöd i specifika situationer.
Svåra samtal och arga människor– praktisk konflikthantering och påverkan passar både för den som i sin yrkesroll eller som privatperson, vill spetsa kompetensen i effektiv kommunikation och konflikthantering.
Svåra samtal och arga människor– praktisk konflikthantering och påverkan som redan kan en del om kommunikation och vill komplettera med ökad kompetens på området, likväl för dig som är nybörjare.
Att förstå sig själv och andra
• Grunder i mellanmänsklig kommunikation och interaktion.
• Gruppdynamik och grupprocesser på arbetsplatsen.
• Vanligt förekommande mänskliga misstag och hur man motverkar dem.
Övertyga, övertala och påverka andra
• Tekniker inom impression management för att säkerställa att man uppfattas så som man önskar, och har goda förutsättningar att nå sina kommunikativa mål.
• Strategier och tekniker för att övertyga, övertala och motivera kollegor och chefer.
• Kommunikation i komplexa projekt.
Konfliktsituationen och konfliktlösningsstrategier
• Vanliga konfliktsituationer och effektiva lösningsstrategier.
• Effektiv kommunikation, förväntanshantering och andra strategier för minskad konfliktrisk.
• Förberedelser inför potentiella konfliktsituationers uppkomst.
• Reaktiva åtgärder i konfliktsituationen.
• Tekniker för att hantera de egna känslorna.
Effektiva samtal och deskalerande kommunikation i praktiken
• Modeller för att genomföra effektiva samtal.
• Förberedelser inför planerade respektive oplanerade samtal.
• Tekniker inom skriftlig och muntlig kommunikation; för att minska risken för en konflikt, samt lugna en befintlig.
Hantera aggressiva och besvärliga människor
• Strategier och tekniker för att hantera missnöje, aggressivitet och hot.
• Identifiera och försvara sig mot härskartekniker och liknande.
• Tekniker för att hantera de egna känslorna i, och efter, situationen.
• Så bistår man andra i en konfliktsituation.
Praktiskt orienterad kurs där föreläsning varvas med praktiska uppgifter. Efter avslutat kurs kommer du även att få med dig material som stöd för att fortsätta arbetet på egen hand.
I kursen prioriteras hur, framför varför. Det betyder att vi går igenom de teoretiska grunderna, men tyngdpunkten ligger alltid på tillämpning och praktisk kompetens. För vi vet att i din yrkesroll behöver du kunna göra saker, inte bara prata om dem.
Kursen sker i normalfallet på distans via zoom.
För organisationer finns möjlighet till olika anpassningar.
Kursledare: Hanna-Karin Grensman
Hanna-Karin är en av Sveriges mest erfarna utbildare och läromedelsförfattare. Och det är hon som står bakom innehållet, materialet och utförandet av denna kurs.
Hanna-Karin Grensman är utbildad beteendevetare med lång erfarenhet av affärsutveckling, ledarskap och kommunikation. Utöver det är hon en flerfaldigt publicerad författare och engagerande föreläsare.
Hon har gedigen erfarenhet av föreläsningar och kurser med fokus på digitalisering, kommunikation och ledarskap för privata näringslivet likväl som för Yrkeshögskolan. Hon har tagit fram utbildningskoncept, genomfört tusentals föreläsningar, och skrivit en handfull läroböcker.
Hanna-Karins kurser och utbildningar bygger på all den erfarenhet som hon samlar på sig genom regelbundna uppdrag som konsult inom affärsutveckling, ledarskap och kommunikation. Under utbildningen delar hon med sig av sina mest värdefulla erfarenheter och praktiska verktyg.
Hanna-Karins expertkunskaper inom både kursens ämne och pedagogik är din garanti för att du får rätt kunskaper på ett enkelt, tydligt och pedagogiskt vis.
Det finns kakor på den här sajten. Det beror på att det är en sajt och sajter utan kakor är långsamma och dåliga. Dessutom använder jag dem för att samla in information, t.ex. för att se om jag har fler besökare denna månad än förra (det har jag oftast inte).
Om denna varning irriterade dig, tala med dina politiker eller ladda ner en Cookie Notice Blocker - en liten app som gör att du slipper dessa urlöjliga varningar. Ok, jag förstårIntegritetspolicy