Forma Effekt är en årlig tävling för företag som har annonserat i något av Forma Magazines varumärken, det vill säga Icakuriren, Hus & Hem, Scandinavian Retro, Hus & Hem Trädgård eller Hälsa. Företagen tävlar i kategorier från köpprocessen som ökad kännedom, driva trafik till butik och skapa rekommendationer och vinnaren är det varumärke som har skapat störst mätbara effekt.
Traditionellt har Forma samlat bidragen i en bok men inför 2014-års tävlingsomgång önskade de översätta den tryckta boken till en digital sajt.
Forma ville på ett tydligt och lättillgängligt vis kunna presentera både årets och tidigare års tävlingsbidrag. De önskade en sökfunktion för att kunna filtrera på olika former av deras runt 150 kampanjer i print, webb och event. De ville också att besökarna enkelt skulle kunna inspireras och hitta effektiva strategier för just dem.
Vid översättning av tryckt information till digital är det viktigt att ta hänsyn till den olika vis som vi tar till oss information beroende på medium och att presentationen och innehållet därmed måste anpassas för det digitala formatet.
Sajten är byggd i Drupal 7 och anpassad även för mobila enheter. Forma Effekt lanserades hösten 2014.
Projektmedarbetare
Projektledare: Hanna-Karin Grensman
Informations-, interaktion-, och grafisk design: Olivia Hoback
Backend (Drupal): Simon Olsson
Kommentarer är stängda.