Kundernas förändrade konsumtionsmönster kräver att företagen arbetar med nya strategier för att lyckas med sin försäljning. Ett femtontal deltagare deltog därför i en heldagsworkshop med fokus på digitala strategier, inbound marketing och social selling för att optimera företagens marknadskommunikation och öka försäljningen.
Försäljning har alltid varit social. Social media gör det bara enklare.
Workshopens innehåll
Utgångspunkten för workshopen var deltagarnas egna företag, korta informationsgenomgångar och ett gediget arbetshäfte. Arbetshäftet fokuserade på analys och framtagande av strategier för respektive företag.
Under workshopen arbetade vi ned följde viktiga steg, med utgångspunkt i min nya bok E-handel i praktiken – från strategi till affärsnytta, som utkommer på Sanoma Utbildning i mars 2019
Alla delar i kedjan behandlades, så som:
- Kundresan (customer journey). Vilka är företagets kunder och hur ser deras köpprocess ut -från tanke till inköp, användande och rekommendationer?
- Företagets digitala närvaro. Vilka kanaler används och i vilket syfte, vilka affärsmål uppfylls och hur stöttar de kundresan?
- Hur omvandla besökarna till kunder i företagets digitala kanaler?
- Inbound marketing. Metoder och aktiviteter som driver potentiella kunder till företagets produkter och tjänster.
- Social selling. Dra nytta av kraften hos social media för att öka försäljningen
- Mätning och uppföljning av företagets digitala strategier.
Föreläsare och workshopledare: Hanna-Karin Grensman
Bilder: Annika Bengtsson
Jag hade förmånen att få delta på workshopen ”Öka din försäljning med kraften i digital teknik” och kan varmt rekommendera den. Hanna-Karin är en vass, inspirerande och stundtals provocerande föreläsare, det är med ”ord och inga visor” hon delar med sig av sin kunskap!
Jag hoppas på fler tillfällen och ser fram emot att köpa boken när den släpps.